Wednesday, December 19, 2012

Kenapa Allah tidak memakbulkan doa hambaNya??

Kadang kita selalu terpikir n bermain di minda kan soalan ni...kenapa apa yang kita nak selalu tak dapat?Kenapa Allah tu tak sayang kita ke?Kita bnyak buat dosa ke?smpai doa tak termakbul?

Samela aku..as manusia biasa..mesti akan terpikir benda2 cmni..tpi aku selalu muhasabah diri...aku kene positive..aku kene pujuk diri sendiri...

Bagi aku setiap apa yang terjadi ade hikmahnye tersendiri...Allah telah merancang segala2nya..n perancangan dia adelah yang terbaik..percayalah...setiap ape yang berlaku kita kene redha...setiap org pasti akan melalui cabaran n dugaan hidup tersendiri...mcm aku pun pernah melaluinye...

Mase matrik aku mmg nak score 4flat...sebabnye aku bercita2 nak jadi doktor..(puii sndiri x mmpu nk tgk darah sendir inikan pulak nk tgk darah org)tpi x dpt jugak..padahal mase tu aku rase subjek senang(sila muntah skali lagi sbb poyo giler..klau sng sah sah la dah score kan..ahaks)tpi still x dpt..so aku redha jela..bila nk sgt jadi doctor..course yg dpilih untk degree pun bunyiknye medic jugak...asal bunyi same sudah..hahahaha..

Kadang terase mnyesal ade gak..sbb aku lebih terarah kepada number..knape x mtk account ke kan...hmmm tpi aku nk jugak bnyi medic..tpi at least aku blajar
sesuatu..n aku tau bnyak bnda mcm doctor juge..bila buat thesis last year..mcm2 dugaan datang..projek kene buat balik dr awal..tpi xpe..aku buat juga smpai habis n aku berjaya tulis thesis tersebut n viva pon aku berjaya...(walaupon english aku tunggang langgang..asal panel pham suda)

Aku pun pernah terpikir..kenapa aku x jdi cikgu jerk..i mean mtk course pendidikan..sbb kwn aku yg 1 matrik dulu dpt 4 flat tpi x mtk pon engineering bgai..alih2 dia mtk education...n baru aku tahu sebb dia mtk education tu..dia ckp sng dpt keje..terjamin...n



'apabila mati seseorng anak adam itu..maka akan terhenti segala amalannya kecuali 3 perkara iaitu sedekah jariah, ilmu yang memberi guna, doa anak-anak yang soleh'


tapi at de end of the day semua yg aku dpt ni dah dirancang yag maha Esa..so aku redha...

Lepas grad of course la ko nk keje yg best...keje ngn gvrment..n aku pun applyla spa..n dptla interview utk pegawai sains biomed..tpi aku pin x dpt jawatan tu..n aku trase sgtla frust..harapan aku hancur berkecai..tpi aku redha..aku tahu ade hikmah dsebaliknye..

Ianya tak ternokhtah di situ jer..aku jugak apply kpli..pergi exam 2 3 kali..tpi still xde rezeki..mungkin bukan di situ rezekiku..aku redha..

Tapi aku bersyukur sbb aku tak menganggur..n dengan kerja sekarang aku dah ade duit poketku sendiri..even kadang org pndang rendah kerje aku..tapi aku bahagia..suami aku pon x kisah...at least aku ade recognition dr company ak sndiri dr stap biase n skrng dah jadi supervisor..satu perkembangan jugak tu...hehehe..sape xnk kan kerje office hour..blk petang..blh cuti weekend n public holiday..tapi aku redha..bukannye x pernah rase iri hati..tapi rezekiku di sini..n sebenarnye aku sayang kerje ni..bukan x pernah dpt offer interview..tpi aku slalu was was n x yakin dgn jawatan yang d tawarkan..skali lagi aku redha..

Aku cuma berharap n berdoa ssemoga rezeki aku dimurahkan..n anak2 aku dpt menikmatinya..diorng makin lama makin mmbesar...n yang aku tahu ak ingin membahagiakan keluargaku..aminn

~~~~~~~~~~~~~~~



Aku minta pada Allah setangkai bunga segar, aku terima kaktus berduri…
Aku minta pada Allah binatang yang comel dan cantik, aku terima ulat bulu…
Aku sedih, protes, kecewa, betapa tidak adilnya ini…
Namun kemudian…
Kaktus itu berbunga sangat cantik, Ulat itu membesar dan berubah menjadi rama-rama yang sangat cantik.

Kadangkala Allah hilangkan sekejap matahari, kemudian Dia datangkan pula guruh dan petir, puas kita menangis mencari dimanakah matahari?? “: Ternyata Allah ingin hadiahkan kita pelangi
Itulah jalan Allah, indah pada waktunya Allah tidak memberi apa yang kita harapkan, tapi Dia memberi apa yang kita perlukan.
Jika kita meminta ikan paus, Allah kasi samudera dengan ombak yang besar…
Kalau kita minta kekayaan, Allah kasih kemiskinan yang tegar agar kita boleh kaya hasil usaha sendiri.
Kalau kita minta jadi orang berjaya, Allah terus kasi Masalah supaya kita berjaya menyelesaikannya
Kadangkala kita sedih, kecewa, terluka…, tetapi mana tahu Allah telah memberi sesuatu yang terbaik untuk kehidupan kita
Yakin sahaja kepada Allah…dan berusaha.. jangan hanya berdoa sahaja kerana Allah hanya memberi fasaliti, kita yang memanfaatkan fasiliti tersebut
Yakin saja kepada Allah kerana setiap masalah Insya Allah dapat diselesaikan jika kita berusaha.
Dan syukurilah apa yang kita punya.Jangan menunggu bahagia baru bersyukur, tapi bersyukurlah, maka kita akan bahagia..
” Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui.” (Surah Al-Baqarah:216)

~Wallahualam~







No comments:

Post a Comment